Tuesday, December 30, 2008

Epalku...??

Suatu masa dahulu, terdapat sebatang pokok epal 
yang amat besar. Seorang kanak-kanak lelaki 
begitu gemar bermain-main di sekitar pokok epal 
ini setiap hari. Dia memanjat pokok tersebut, 
memetik serta memakan epal sepuas-puas 
hatinya, dan adakalanya dia berehat lalu terlelap di 
perdu pokok epal tersebut. Budak lelaki tersebut 
begitu menyayangi tempat permainannya. Pokok 
epal itu juga menyukai budak tersebut.

Masa berlalu... budak lelaki itu sudah besar dan 
menjadi seorang remaja. Dia tidak lagi 
menghabiskan masanya setiap hari bermain di 
sekitar pokok epal tersebut. Namun begitu, suatu 
hari dia datang kepada pokok epal tersebut 
dengan wajah yang sedih. "Marilah bermain-
mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Aku 
bukan lagi kanak-kanak, aku tidak lagi gemar 
bermain dengan engkau," jawab budak remaja 
itu. "Aku mahukan permainan. Aku perlukan wang 
untuk membelinya," tambah budak remaja itu 
dengan nada yang sedih. Lalu pokok epal itu 
berkata, "Kalau begitu, petiklah epal-epal yang ada 
padaku. Jualkannya untuk mendapatkan wang. 
Dengan itu, kau dapat membeli permainan yang 
kau inginkan." Budak remaja itu dengan 
gembiranya memetik semua epal di pokok itu dan 
pergi dari situ. Dia tidak kembali lagi selepas itu. 
Pokok epal itu merasa sedih. Masa berlalu.... 
Suatu hari, budak remaja itu kembali. Dia semakin 
dewasa. Pokok epal itu merasa gembira. "Marilah 
bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal 
itu. "Aku tiada masa untuk bermain. Aku terpaksa 
bekerja untuk mendapatkan wang. Aku ingin 
membina rumah sebagai tempat perlindungan 
untuk keluargaku. 
Bolehkah kau menolongku?" Tanya budak 
itu. "Maafkan aku. Aku tidak mempunyai rumah. 
Tetapi kau boleh memotong dahan-dahanku yang 
besar ini dan kau buatlah rumah daripadanya." 
Pokok epal itu memberikan cadangan. Lalu, budak 
yang semakin dewasa itu memotong kesemua 
dahan pokok epal itu dan pergi dengan 
gembiranya. Pokok epal itu pun tumpang gembira 
tetapi kemudiannya merasa sedih kerana budak 
itu tidak kembali lagi selepas itu.

Suatu hari yang panas, seorang lelaki datang 
menemui pokok epal itu. Dia sebenarnya adalah 
budak lelaki yang pernah bermain-main dengan 
pokok epal itu. Dia telah matang dan 
dewasa. "Marilah bermain-mainlah di sekitarku," 
ajak pokok epal itu. "Maafkan aku, tetapi aku 
bukan lagi budak lelaki yang suka bermain-main di 
sekitarmu. Aku sudah dewasa. Aku mempunyai 
cita-cita untuk belayar. Malangnya, aku tidak 
mempunyai bot. Bolehkah kau menolongku?" 
tanya lelaki itu. "Aku tidak mempunyai bot untuk 
diberikan kepada kau. Tetapi kau boleh memotong 
batang pokok ini untuk dijadikan bot. 
Kau akan dapat belayar dengan gembira," cadang 
pokok epal itu. Lelaki itu merasa amat gembira 
dan menebang batang pokok epal itu. Dia 
kemudiannya pergi dari situ dengan gembiranya 
dan tidak kembali lagi selepas itu.

Namun begitu, pada suatu hari, seorang lelaki 
yang semakin dimamah usia, datang menuju 
pokok epal itu. Dia adalah budak lelaki yang 
pernah bermain di sekitar pokok epal itu. "Maafkan 
aku. Aku tidak ada apa-apa lagi nak diberikan 
kepada kau. Aku sudah memberikan buahku untuk 
kau jual, dahanku untuk kau buat rumah, batangku 
untuk kau buat bot. Aku hanya ada tunggul 
dengan akar yang hampir mati..." kata pokok epal 
itu dengan nada pilu. "Aku tidak mahu epalmu 
kerana aku sudah tiada bergigi untuk 
memakannya, aku tidak mahu dahanmu kerana 
aku sudah tua untuk memotongnya, aku tidak 
mahu batang pokokmu kerana aku berupaya untuk 
belayar lagi, aku merasa penat dan ingin berehat," 
jawab lelaki tua itu. "Jika begitu, berehatlah di 
perduku," cadang pokok epal itu. Lalu lelaki tua itu 
duduk berehat di perdu pokok epal itu dan berehat. 
Mereka berdua menangis kegembiraan.

CERITA INI SENGAJA DIPAPARKAN UNTUK 
MENGAJAK PARA REMAJA BERFIKIR 
TENTANG 
PENGAJARAN DI SEBALIK CERITA TERSEBUT. 
SEBENARNYA, POKOK EPAL YANG 
DIMAKSUDKAN DI DALAM CERITA ITU ADALAH 
KEDUA-DUA IBU BAPA KITA. BILA KITA MASIH 
MUDA, KITA SUKA BERMAIN DENGAN 
MEREKA. KETIKA KITA MENINGKAT REMAJA, 
KITA PERLUKAN BANTUAN MEREKA UNTUK 
MENERUSKAN HIDUP. KITA TINGGALKAN 
MEREKA, DAN HANYA KEMBALI MEMINTA 
PERTOLONGAN APABILA KITA DI DALAM 
KESUSAHAN. NAMUN BEGITU, MEREKA 
TETAP MENOLONG KITA DAN MELAKUKAN 
APA SAHAJA ASALKAN KITA BAHAGIA DAN 
GEMBIRA DALAM HIDUP. ANDA MUNGKIN 
TERFIKIR BAHAWA BUDAK LELAKI ITU 
BERSIKAP KEJAM TERHADAP POKOK EPAL 
ITU, TETAPI FIKIRKANLAH, ITU HAKIKATNYA 
BAGAIMANA KEBANYAKAN ANAK-ANAK MASA 
KINI MELAYAN IBU BAPA MEREKA. 
HARGAILAH JASA IBU BAPA KEPADA KITA. 
JANGAN HANYA KITA MENGHARGAI MEREKA 
SEMASA MENYAMBUT HARI IBU DAN HARI 
BAPA SETIAP TAHUN.

" Jika ilmu dan amal tidak membuahkan akhlak 
yang mulia, maka ilmu dan amal itu tiada nilainya 
di sisi Allah swt dan manusia"

No comments: