Friday, December 26, 2008

Sorotan 2008

Assalamualaikum pembuka bicara...lamenya xupdate blog nie, dah bersawang pun..nasib baik xde labah-labah ^_^

Tahun 2008 bakal melabuhkan tirainya manakala 2009 menjenguk dan mengintai disebalik tabir...cepatnya masa berlalu, rasanya seperti baru semalam melangkah ke USM, namun detik ini merupakan detik-detik terakhir hidupku di sini. Ternyata terlalu banyak kenangan pahit, manis menjadi perisa dalam hidupku. Waktu-waktu yang ku habiskan di sekolah sebagai guru praktikaltelah bermula dan akan menghampiri tarikh luputnya...semuanya bakal berakhir namun QALBU ini masih tertanya-tanya, apakah kesudahan hidupku...Adakah hari ini tetap seperti hijrahku yang semalam malah lebih buruk atau aku telah berjaya mencipta milestone tersendiri dalam hidupku???

Pilihan raya ke-12, pindaan AUKU, turun dan naiknya harga minyak, dan kenaikan harga barang yang tidak pernah tahu erti TURUN, segalanya mencengkam hidup segenap masyarakat. Kejayaan Pakatan Rakyat dalam PRU 12 yang berlalu hampir 10bln lalu menjadi loncatan berharga bagi pembangkang dan seterusnya memberikan harapan kepada pembangkang untuk menakluk lebih banyak lagi dalam PRU selepasnya...sulit untuk capai kemanisan itu namun bukan MUSTAHIL. Selagi mana syariat ALLAH masih dipegang dan utuh dalam diri setiap individu, janji ALLAH itu pasti dan barangsiapa yang menolong agama ALLAH, pasti ALLAH akn menolongnya. (47:7)

Pindaan AUKU?? mengapa pelajar hari ini begitu teruja apabila mendengar tentang pindaan AUKU? itulah realiti dunia hari ini, aktiviti berpolitik mahasiswa disekat dengan undang-undang AUKU. Moga-moga hasil kali ini adalah lebih baik setelah 3 pindaan AUKU yang dibuat sebelum ini terus berada dalam bayangan...sekadar pindaan yang tiada penyelesaian. Ayuh pemuda/di rijal dakwah, gunakan peluang ini untuk antum perjuangkan ISLAM! Sebagaimana langkah KARISMA yang ingin mengambil peluang ini untuk meng'halalkan' wadah KARISMA dikampus...mahasiswa adalah aset negara kerana remaja hari ini akan menjadi pentadbir di masa depan. Oleh sebab itu, kader-kader dakwah harus mula dibentuk dan di asah sekiranya Syariat ISLAM ingin ditegakkan dikampus, segalanya bukan MUSTAHIL namun KERJA BESAR memerlukan USAHA yang BESAR.

Para ibu dan ayah semakin runsing dengan kenaikan HARGA yang begitu KEJAM menindas masyarakat yang 'kais pagi makan pagi'. Keperluan harus diadakan untuk anak-anak walaupun dalam situasi yang pahit. Bondaku bilang, "padanlah ramai orang yang botak kat dunia nie skang, masing-masing dok PK pasal DUIT..." Namun, itulah realiti dunia...semakin global semakin ramai yang menderita, isu harga barang yang tidak pernah turun walaupun minyak telah kembali pada harga asal, sentiasa menjadi topik hangat pakcik/makcik, atuk dan tok wan...sabarla tok/tok wan nae...^-^

Dunia oh dunia...

Isu PALESTIN masih belum reda, masih terlalu banyak isu-isu lain yang perlu diteliti. kemenangan Barrack Hussein Obama menggantikan Bush dlm arena politik antarabangsa diharap mampu mencetuskan kelainan namun BOLEHKAH kita terus mengharapkan OBAMA tanpa ada apa-apa perjuangan??? Apa yang bisa kita lakukan??? Adakah ISLAM akn terus ditindas dan dipijak sesuka hati oleh pihak yang Anti-ISlam? Renungkanlah wahai pemuda/di ISLAM...dimana dan apa yang kita perjuangkan?

Itulah 2008, dan bagaimana pula 2009??? 
Sebarkan FIKRAH ISLAM, Ayuh!!!

No comments: