Monday, December 29, 2008

HADIAH UNTUK KAKAK


“Makkkk,abahhh….”laung Anita riang ria ketawa.

”Ye...ada apa sayang?” soal Puan Maria, ibu kepada dua anak kembarnya itu.

“Mak, tengok result along...along dapat 10A1 mak, abah.” terang Anita.

“Iye…alhamdulillah tahniah along, mak dengan abah bangga dengan along,” balas En. Ramli, ayah kepada Anita dan Anisah.

 

Kelihatan Anisah, kembar kepada Anita baru melangkah masuk ke dalam rumah mereka. Pandangan mak, abah dan saudara kembarnya itu ditatap sepi sebelum berlalu ke dalam bilik tidurnya. Wajah kedua orang tuanya mengerut tanda tanya.Lantas, langkah si ibu diatur menuju ke kamar beradu puteri bongsunya itu meninggalkan si anak dan si bapa yang masih di selubungi aura kegembiraan dek kejayaan si anak.

 

Di bilik, Anisah menangis semahu-mahunya. Pintu yang diketuk berulang kali di biarkan tanpa mempedulikannya.

 

”Sayang...bukak pintu ni,mak niii....” jerit Maria mengharapkan tindak balas dari anaknya itu. Setelah berkali-kali, akhirnya pintu itu dibuka perlahan-lahan. Terkejut Puan Maria melihat mata anaknya merah dibasahi takungan air jernih. 

 

”Sayang, kenapa ni? Kenapa anak mak menangis ni?” soal Puan Maria.

Tidak semena-mena, anaknya itu memeluk ibunya bagai anak yang telah lama terpisah dari si ibu.

”Makkk...Nisah tak dapat keputusan macam along, Nisah mintak maaf sebab Nisah tak pandai macam along.  Nisah mintak maaf mak sebab dah kecewakan mak dengan abah,” jelas Nisah dalam tangisan yang belum reda. Puan Maria hanya sekadar mengukir senyuman paling manis buat anaknya.

”Nisah, nisah tak kecewakan mak dengan abah pun....Nisah dah cuba yan terbaik bukan? Jadi kenapa kami nak kecewa dengan apa jua keputusan Nisah tu.” pujuk si emak.

”Nisah cuma dapat 5A1 je mak, kalau abah tahu tentu abah kecewa dengan keputusan Nisah, sebab abah mengharapkan lebih daripada ni mak....” balas Anisah pula.

”Nisah…walau berapa pun yang Nisah dapat walaupun tak sebaik keputusan along tapi kamu berdua tetap anak abah dan kenyataan itu tidak akan mampu berubah,”kedengaran suara En.Ramli di pintu kamar.

 

Tanpa melengah, Anisah terus memeluk erat abahnya itu. Pandangannya jatuh menatap tubuh saudara kembarnya yang dari jauh memerhatikan gelagat keduanya dengan perasaan benci. Lalu, Anita berlalu meninggalkan keluarganya dengan perasaan geram bercampur baur.

 

*************************************************************************************************************************

”Ish, geram betul aku dengan si Nisah ni, dah la begok(bodoh) tapi mak dengan abah tetap sayangkan si bodoh tu lebih dari aku.” rungut Anita dibiliknya.

”Kenapa mak dengan abah sayang sangat dekat budak Nisah tu, nak kata pandai tak, cantikkkk....emm, rasanya aku lagi cantik,eeeee...geramnya akuuuuu....jaga la kau Nisah, siap kau aku kerjakan nanti. Kau tunggu la...” bentak hati kecil Anita.

Dipeluknya bantal busuk sampai akhirnya Anita terlena bersama dendam kesumat yang terbuku dihati.

 

**************************************************************************************************************************

”Kak...kak Nita, bangun kak...jom kita makan, mak dengan abah dah tunggu tu...” jerit Anisah memanggil kakaknya untuk makan malam. Namun masih tiada sahutan dari dalam menyebabkan Anisah memutuskan untuk berlalu sahaja, mungkin kakak kembarnya sedang tidur.

”Nisah, mana kak Nita?” soal abah.

”Entahla abah, Nisah dah panggil banyak kali tapi akak tak jawab pun...tidur kot,” jawab Anisah.

”Tak pela bang, nanti saya kejutkan dia, abang dengan Nisah makan dulu.Nanti saya makan dengan Nita. Abang bukan tak tahu si Nita tu, kalau makan sorang tak lalu pulak katanya.” celah emak pula. Sementara suami dan puteri bongsunya leka menjamah makanan, Puan Maria menuju ke bilik tidur Anita. Pasangan ini hanya mempunyai pasangan kembar Anita dan Anisah sebagai penyeri hidupnya, selepas 8 tahun mendirikan rumahtangga.

 

”Nita....sayang,bangun nak...mak niii...Nita...”panggil puan Maria.Namun masih tiada sahutan balas dari dalam kamar anaknya itu. Tanpa berfikir panjang, si ibu mencapai kunci pendua yang tersimpan kemas dalam laci berhampiran bilik tidur anaknya dan menerpa masuk.

”Nita...nita bangun nak,dah la tu tidur, bangun makan, dari tadi lagi tak makan apa-apa.” ujar Puan Maria sambil mengusap lembut rambut halus milik Anita. Namun hasilnya mengecewakan kerana Nita masih belum juga sedar, dan keadaan ini membimbangkan Puan Maria.

 

”Abang!!!abang cepat datang sini, tengok Nita!!!! abang!!!” teriak Puan Maria sekuat hati. Si suami yang mendengar segera meninggalkan ruang dapur dengan tergesa-gesa. Langkah si ayah dituruti Anisah yang turut khuatir dengan keadaan kakaknya.

”Kenapa dengan Anita, Mar?” soal En.Ramli sebaik tiba diruangan bilik tidur anaknya.

”Entahla bang, dari tadi tak sedar dah banyak kali saya kejutkan dia, tapi tak bangun jugak. Bang, kita bawak ke hospital cepat bang.” ujar Puan Maria pula.

”Baiklah, jom...Nisah, cepat ambikkan kunci kereta abah, kita hantar kakak ke hospital.” ujar En.Ramli bernada cemas, risau juga dengan keadaan puteri itu.

 

**************************************************************************************************************************

”Dr, macam mana dengan anak saya doktor?” soal En.Ramli sebaik sahaja melihat kelibat Dr. Faiz keluar dari bilik kecemasan.

”Encik,Puan, saya nak jumpa di bilik saya boleh? ada hal yang perlu saya bicarakan tentang anak encik.” kata Dr.Faiz pula.

”Baiklah doktor” balas En.Ramli ringkas. Sementara Puan Maria dan En. Ramli menemui Dr.Faiz, Anisah setia menemai saudara kembarnya di wad. Wajah kakaknya ditatap sedalam-dalamnya. Wajah bujur sirih milik Anita kelihatan pucat sekali dengan wayar yang dimasukkan dalam hidung. Kesian melihat kakaknya, walaupun hakikatnya Anita tidak pernah melayan Anisah dengan baik malah ada sahaja masalah yang cuba ditimbulkan kakaknya itu. Pernah sekali kakaknya menuangkan minyak berhampiran tangga menyebabkan Anisah jatuh tersungkur ditangga sehingga kakinya terseliuh. Namun bagi Anisah, kakaknya tetap kakak yang terbaik dalam dunia dan apa yang diharapkan kakaknya akan berubah suatu saat nanti.

Keadaan Anita yang tidak sedarkan diri berlarutan selama tiga hari dan selama itulah Anisah tetap setia menunggu dan menjaga kakaknya terutama sewaktu Puan Maria dan En.Ramli keluar mengajar.

 

**************************************************************************************************************************

 

”Assalamualaikum kak Nita, akak sihat pagi ni?” tegur Anisah sebaik melangkah ke kamar Anita.

Namun seperti jangkaan Anisah, Anita hanya diam membatukan diri di katil sambil membaca komik Ujang.

”Kak, Nisah ada masakkan bubur ayam untuk akak, akak makan sikit ye, Nisah masak khas untuk akak.” ujar Nisah. Sesudu bubur disuakan ke mulut kakaknya tetapi hayunan tangan Anita menyebabkan sudu terpelanting ke lantai. Malah, tanpa diduga, Anita bertindak menjatuhkan mangkuk yang berisi bubur menyebabkan lantai dibasahi bubur. Mata Anisah cuba menampung jumlah besar air yang lambat laun bakalan menitis jua, namun dia bertekad untuk tidak menangis di hadapan kakaknya. 

”Hei Nisah! Kau dengar sini baik-baik, aku benci kau! Jadi,kau tak payah pura-pura baik dengan aku, aku meluat dengan perangai kau yang mengada-ngada tau tak! Aku hairanlah kenapa mak dengan abah sayangkan kau lebih sangat padahal kau dah banyak hampakan harapan mereka.”Anita melepaskan bara api yang terkumpul didadanya selama ini.

”Dahlah Nisah, aku tak nak tengok muka kau lagi kat dalam bilik aku ni, makin lama kau ada kat sini, bertambah nazak aku dibuatnya kau tahu tak?!!! tambah Anita lagi. Tanpa melengahkan masa Anisah berlari ke biliknya bersama deraian air mata yang tidak mampu untuk dibendung lagi.

 

”Abang, macam mana kita nak buat dengan anak kita Anita tu?” soal Puan Maria tiba-tiba. Pertanyaan Puan Maria menarik perhatian En.Ramli yang sedang leka memeriksa buku latihan pelajarnya.

Kedengaran En.Ramli mengeluh perlahan.

”Entahla Mar, abang pun buntu sekarang ni, kita berdua tak dapat nak dermakan buah pinggang pada Anita. Kalau kita nak tunggu penderma yang sesuai abang takut anak kita tak dapat nak bertahan lagi. Lagipun awak kan tahu buah pinggang anak kita dah rosak teruk, nak jalani hidrolisis pun tak guna dah,” jawab En.Ramli panjang lebar.

Tiba-tiba sepi malam dihiasi dengan tangisan sendu Puan Maria, tidak sanggup rasanya membiarkan anak yang baru menjangkau 17 tahun terus menderita. Perkhabaran yang diberitakan oleh Dr.Faiz benar-benar memeranjatkan. Rupa-rupanya selama ini Anita merahsiakan penyakitnya walau dari sesiapa pun termasuk mak dan abahnya sendiri. Menurut dr.Faiz, Anita disahkan menghidapi sakit buah pinggang sejak 2 tahun yang lalu. Tanpa diduga, perbualan Puan Maria dan En.Ramli didengari oleh Anisah, puteri bongsu mereka.

 

”Kak Nita,tunggu Nisah. Akak nak kemana tu?” soal Anisah selepas terserempak dengan kakaknya di persimpangan jalan di bandar. Langkah Anita dituruti oleh Anisah dari belakang. Tiba-tiba langkah Anita terhenti.

”Hei,berapa kali aku nak bagitau kau, jangan masuk campur dalam urusan aku. Suka hati mak bapak aku la aku nak kemana pun. Kau susah kenapa?” balas Anita dengan nada suara yang agak keras sehingga orang ramai yang lalu lalang berpaling ke arah mereka.

”Kak..Nisah bukan nak masuk campur urusan akak, Cuma Nisah risaukan akak sebab akak masih belum sihat betul lagi. Nanti bila akak dah baik, Nisah tak kan halang akak walau ke mana pun kakak nak pergi.” jawab Nisah pula.

”Kau ni tak faham bahasa betul lah!!!” Anita mula berkasar dengan Anisah. Tanpa sedar Anita telah menolak Anisah ke tengah jalan menyebabkan.....Nisaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

*************************************************************************************************************************

”Maafkan kami En. Ramli, anak encik tidak dapat kami selamatkan. Pesakit kehilangan banyak darah, saya harap encik sekeluarga bersabarlah. Hidup mati kita DIA yang tentukan, jadi banyak-banyakkanlah berdoa.” keterangan daripada doktor yang merawat Anisah benar-benar telah memeranjatkan sehingga Puan Maria terjelepuk ke lantai. Air mata seorang ibu dan ayah sukar untuk dibendung lagi apabila mendapat tahu anak yang dikandung dan ditatang bagai minyak yang penuh kini sudah pergi meninggalkan mereka. Rasanya seperti baru semalam meraikan kelahiran puteri kembar namun hari ini salah seorang puteri mereka telah pergi buat selama-selamanya.

 

”Puan Maria, sewaktu pesakit dibawa kesini, kami menemui surat dan bungkusan ini bersama. Kedua-duanya untuk Cik Anita Binti Ramli.” kata jururawat yang menghampiri Puan Maria sekeluarga. Anita yang mendengar jururawat menyebut namanya menerpa ke arah jururawat tersebut. Surat yang ada ditangan jururawat itu tadi diambil dengan lemah.Anita benar-benar kesal dengan apa yang berlaku, kalau dia tidak menolak Anisah ke tengah jalan, sudah pasti Anisah masih tersenyum di rumah. Anisah merupakan adik yang sangat baik walaupun Anita selalu sahaja menyakitkan hatinya, namun Anisah tetap sabar dengan perangai kakaknya itu.Setelah jururawat berlalu, surat tadi dibuka perlahan-lahan. Di tatapi tulisan cantik milik Anisah, kenal benar Anita dengan tulisan kembarnya itu.

 

Assalamualaikum...

 

Kehadapan kak Nita yang amat Nisah sayangi dan cintai. Terlebih dahulu Nisah memohon ampun dan maaf pada kakak andai tulisan Nisah melukakan hati akak. Mungkin sewaktu akak membaca warkah ini, Nisah sudah pergi meninggalkan kakak, mak dan abah. Kak, Nisah bangga lahir sebagai kembar kakak, walaupun kita tak pernah sehaluan tapi bagi Nisah, akak adalah kakak yang terbaik dalam dunia ni dan tak siapa yang boleh gantikan tempat akak dihati Nisah.

 

Akak ingat lagi tak waktu kita main pondok-pondok dulu, Nisah terjatuh dan dahi Nisah luka, tapi bila kita sama-sama pergi klinik, akak bagi Nisah teddy bear yang paling akak sayang supaya Nisah boleh peluk masa doktor jahit luka Nisah. Akak kata, kalau sakit, Nisah peluk teddy bear kuat-kuat dan jangan nangis sebab kalau nangis lagi sakit...akak ingat tak?

Sampai sekarang Nisah masih simpan teddy bear akak tu, ada dalam almari pakaian Nisah..sekarang sudah sampai masanya teddy bear tu kembali kepada tuannya.Akak ambillah balik.

 

Kak...sebenarnya Nisah dah lama tahu tentang sakit buah pinggang akak, ingat tak waktu akak pengsan disekolah dan dihantar ke hospital, sebenarnya waktu akak masuk ke bilik Dr. Faiz, Nisah terdengar perbualan akak dengan doktor tapi  Nisah tak bagitau mak dengan abah sebab akak yang mintak doktor rahsiakan. Jadi, Nisah tak boleh bagitahu pada mak dengan abah. Nisah bangga sebab dalam keadaan akak yang tengah sakit, akak masih lagi fikirkan perasaan mak dengan abah. Waktu itu Nisah buntu, Nisah tak tahu cara yang bagaimana untuk Nisah bantu ringankan beban akak tapi sekarang Nisah yakin dan pasti masih ada sesuatu yang Nisah boleh lakukan untuk akak. Akak ambillah buah pinggang Nisah kak. Anggaplah ia pemberian terakhir dari adik akak....HADIAH UNTUK KAKAK

 

Akhir sekali, sampaikan salam Nisah pada mak dengan abah. Mak, abah, terima kasih sebab sayangkan Nisah selama ini, ampunkan dosa-dosa Nisah pada mak dengan abah. Kak, jagalah mak dan abah baik-baik. Nisah sayangkan akak untuk selamanya.

 

Sekian,

Anisah Binti Ramli

Warkah berlagu pilu basah dek air mata Anita. Anisah terlalu baik untuk akak...maafkan akak dik sebab terlalu banyak akak menyakiti hatimu. Anita menangis semahunya. Tiba-tiba...

”Nita,Nita dah sedar?” soal Puan Maria setelah melihat puterinya membuka mata.

”Mak, abah, kenapa dengan Nita? Macam mana Nita boleh terbaring di sini?” soal Nita bertubi-tubi.

”Sayang, pembedahan Nita berjaya,Nita dah ada buah pinggang yang baru.Alhamdulillah.” cerita Puan Maria bersama deraian tangis syukur. Sekarang tahulah Anita, sebaik sahaja membaca warkah terakhir dari Anisah, Anita telah pengsan dan keadaannya bertambah parah sehingga memaksa doktor melakukan pemindahan buah pinggang dengan segera. Kedua-dua buah pinggang Anita terpaksa diganti dan pendermanya ialah ANISAH.

”Mak, abah, Nita minta maaf. kalau bukan Nita yang tolak adik ke tengah jalan hari tu mesti Nisah ada sebelah Nita mak, abah.” akui Nita jujur. Deraian air mata membasahi pipinya. Pemergian Anisah benar-benar memberikan tamparan yang besar kepada Anita.

”Sudahlah Nita, apa yang berlaku adalah kehendak Yang Maha Esa. Nita tak bersalah dalam hal ini. Abah dengan mak redha dengan apa yang berlaku walaupun kehilangan seorang anak tapi kami bangga dengan apa yang arwah lakukan.” terang En. Ramli pula. Puan Maria mengukir senyuman dan mengangguk tanda membenarkan kata-kata suaminya.

”Betul tu mak,abah. Pengorbanan arwah terlalu banyak pada Nita. Terima kasih adikku sayang.” sambung Anita pula.

 

Kini, arwah Anisah telah hampir 12 tahun meninggalkan Anita dan keluarganya.  Anita kini bergelar seorang pakar bedah yang kini berkhidmat di Hospital Kuala Lumpur.  Sejak kehilangan Anisah, Anita meneruskan tekadnya untuk bergelar seorang doktor. Puan Maria dan En. Ramli pula mengusahakan pertanian secara kecil-kecilan sejak bersara daripada menjadi seorang guru.

 

”Mama...mama, ini teddy bear siapa?” jerit Puteri Alisya Insyirah. Anita yang leka membaca menuju ke arah suara yang memanggil.

”itu teddy bear mama waktu mama kecil dulu dan yang kecil ni teddy bear yang mak su hadiahkan pada mama sebab mama cemerlang dalam SPM,” cerita Anita.

”Ooo...mak su yang mama selalu ceritakan tu ye,” ujar Puteri Alisya Insyirah bersuara manja. Puteri Alisya Insyirah kini berusia 5 tahun hasil perkongsian hidup Anita bersama suaminya yang dikenali ketika di USM. Suaminya merupakan seorang pakar jantung yang berkhidmat di IJN.

”Puteri mama nak tak teddy bear ni? Hadiah dari mama untuk anak mama yang comel ni.” ujar Anita

”Tapi anak mama kena janji jaga teddy bear ni elok-elok sebab ini satu-satunya tinggalan mak su pada Puteri.” tambah Anita lagi. Jelas terukir senyum gembira dari bibir halus anaknya kerana mendapat teddy bear.

”Hai, anak papa buat apa tu?” tegur Luqman Hakim, suami yang dicintainya. Riang si anak berlari mendapatkan papanya lalu dipeluk dan dicium sepenuh hati. Anita tersenyum girang mensyukuri hadiah dari Ilahi.

Terima Kasih Anisah kerana memberikan kakak peluang mengenal erti menyayangi dan disayangi. Terima kasih di atas hadiah untuk seorang kakak....iaitu mendapat seorang adik seperti Anisah.....


Sekian.


No comments: